Français / English

INCLUSION FINANCIERE DES FEMMES

Les femmes et les filles font face à des défis uniques et persistants en matière d'autonomisation économique. Que ce soit de façon avérée ou tacite, de nombreuses femmes et filles se voient refuser l'accès et le choix de recourir à des services financiers et non financiers qui pourraient améliorer profondément leurs moyens de subsistance, la gestion de leur activité et leur vie ainsi que celle de leurs familles. Ayani reconnaît le contraste frappant entre la contribution importante des femmes à l'économie des pays émergents et l'accès de celles-ci au financement, aux services non financiers et aux opportunités essentielles pour la croissance de leurs entreprises.


En tant que cabinet fondé et géré par des femmes avec une conscience aigüe des problèmes d'accès et de représentation auxquels les femmes font face dans les économies émergentes, Ayani s'engage tout particulièrement à promouvoir l'accès au financement pour les femmes chefs d'entreprise, en les associant à des initiatives de développement des compétences et en leur permettant de faire prospérer leur activité.

Les actions d’Ayani visant à réduire l'inégalité hommes-femmes comprennent:

  • La réalisation d'une analyse de l'offre de services financiers et de formation pour les femmes, ainsi que des obstacles à leur accès, au Zimbabwe;
  • L'analyse des contributions des femmes à certaines chaînes de valeur agricoles au Mozambique et l'élaboration de stratégies pour surmonter les obstacles à l’inclusion des femmes;
  • La collaboration avec des fournisseurs de services financiers locaux et d’autres acteurs du secteur privé dans de nombreux pays d’Afrique et d’Asie afin d’élaborer et de mettre en œuvre des stratégies visant à améliorer l’inclusion financière des femmes;
  • L'orientation et la fourniture d'outils de gestion pour les institutions financières afin qu'elles offrent des services mieux adaptés aux besoins des entreprises appartenant à des femmes;
  • L'accompagement des investisseurs socialement responsables qui consacrent des fonds à des initiatives visant à combler l'écart de financement entre hommes et femmes entrepreneurs;
  • La croissance des entreprises appartenant à des femmes par le biais d'initiatives d'appui au développement des entreprises, de formation et de mentorat;
  • La mise en exergue de chaînes de valeur qui présentent des taux élevés de participation féminine.


PROJETS PHARE




Financial inclusion market scoping for women in 12 Asian countries

As part of its Financial Inclusion strategy, a component of its larger Women’s Economic Empowerment initiative, CARE International UK wanted to expand in Asia, including in CARE’s priority countries of Vietnam, Cambodia, Myanmar, India, Bangladesh, and Pakistan.

Opportunities for improving financial inclusion in Asia are strong, and CARE had comparative advantages in this field. In order to do this, CARE needed a better understanding of the opportunities and threats in the region, and hired AYANI to produce a report, with recommendations, highlighting threats and opportunities in each of the priority countries.

With this insight, Ayani was able to guide CARE’s Financial Inclusion strategy development for Asia. Ayani’s assessment covered strategic sectors of particular relevance in each market, including VSLA models, self-help groups, wage payment and savings options for garment factory workforce, partnerships between banks and MNOs to develop women-friendly and VSLA-friendly mobile banking applications.

Financing options for women in Zimbabwe

Ayani implemented a study for UN Women with the objective of identifying promising financial and non-financial interventions to promoted access to well adapted financial solutions for women in Zimbabwe.

Activities included a market scan of the financial sector landscape in the provision of financial services for women; qualitative and quantitative studies of demand for financial services among women-owned SMEs and supply-side analysis to determine existing services, gaps and opportunities for innovation. Ayani collected data that was analysed and compared to data collected during the FINSCOPE study, made available by FinMark Trust.





Women inclusive finance strategy development in Mozambique

The Financial Sector Deepening-Mozambique (FSDMoç) is a 5-year (2014-2019) program funded by the UK Government – DFID with the goal of promoting financial inclusion of women through improved access to financial services for women-led SMEs, smallholder farmers and households. The project found that there are opportunities to support the market targeting women with new products that serve different segments according to their level of income, such as payments, insurance and savings products that can be linked to mobile platforms to improve flexibility and proximity. However, to unlock this potential, FSDMoç sought first to ascertain the barriers to be addressed at the macro, meso and micro levels, as well as opportunities for building a financial market in Mozambique that is inclusive of women in different income brackets, economic sectors and geographical regions of the country.

Ayani was tapped to:

1. Engage with FSDMoç on its work with Women’s World Banking in refining the partnerships with financial service providers;

2. Facilitate a workshop with key players to brainstorm ideas for developing women’s access to financial services;

3. Conduct strategic one-on-one meetings with key players with FSDMoç team;

4. Engage with FSDMoç team to formulate general conclusions for how FSDMoç should support women’s access to financial services; and

5. Prepare a financial inclusion strategy focused on women-led enterprises and detailing interventions, outcomes, outputs and types of partnerships.

The Women’s Financial Inclusion Strategy now serves as guidance for all project investments withthe goal of significantly expanding and scaling up women’s access to financial services in Mozambique.

-- En savoir plus sur la valeur ajoutée d'Ayani --